کاوشگران صنایع معدنی راشا
کاوشگران صنایع معدنی راشا

توسعه فناوری

هوشمندسازی فرایندهای تولید در زنجیره تولید آهن و فولاد

عمومی 1402/10/25 65 0




در عصر صنعت 4.0 که در آن فناوری‌های پیشرفته در حال متحول‌کردن فرایندهای صنعتی می‌باشند، فناوری هوش‌ مصنوعی به عنوان یک پیشران نسل چهارم صنعت نقش به‌سزایی در این تحول بازی می‌کند. در راشا از سال‌ها قبل اهمیت فناوری هوش مصنوعی در صنعت شناسایی شد و از قدرت این فناوری برای حل چالش‌های واقعی صنعت معدن و فولادسازی استفاده گردید تا با تجربه اندوخته‌ شده در طی این سال‌ها، امروز بتوانیم با افتخار اعلام نماییم چارچوب به دست آمده در تیم هوشمندی شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا، قادر به ارتقای هر نوع فرایند تولید به سطحی کارآمدتر، پایدارتر و با بهره‌وری بالاتر می‌باشد.

داستان به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی توسط راشا در فرایندهای تولید به مدار آسیاکنی کارخانه گندله‌سازی گل‌گهر برمی‌گردد. در این پروژه که با هدف امکان بهره‌گیری از قدرت هوش مصنوعی در کنترل بهتر فرایند آغاز گردید موفق شدیم نرم‌افزار هوشمند کنترل پارامترهای کلیدی مدار آسیاکنی را توسعه و مورد بهره‌برداری قرار دهیم. از ویژگی‌های کلیدی این نرم‌افزار می‌توان به سنسور مجازی تخمین آنلاین عدد بلین و رطوبت کنسانتره آهن نام برد. این دو پارامتر کنترلی پیش از این توسط آزمایشگاه و در بازه‌های 4 ساعته اندازه‌گیری میشد ولی با کمک نرم‌افزار هوشمند راشا اپراتورهای اتاق کنترل امکان دسترسی لحظه‌ای به مقادیر این دو پارامتر کلیدی برای کنترل بهتر فرایند را دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته نرم‌افزار هوشمند کنترل پارامترهای کلیدی مدار آسیاکنی، پیش‌بینی کاهش عملکرد و خفگی آسیای گلوله‌ای می‌باشد که قبل از کاهش ظرفیت تولید و توقف خط قادر به پیش‌بینی این رخداد می‌باشد.

در ادامه شرکت راشا به سراغ یکی از کلیدی‌ترین فرایندها در زنجیره تولید آهن و فولاد که دارای گستردگی و پیچیدگی‌های خاصی می‌باشد، یعنی تولید آهن اسفنجی با روش احیای مستقیم رفت. بعد از چالش‌های فراوان تیم هوشمندی راشا موفق به توسعه نرم‌افزار پایش و پیش‌بینی هوشمند فرایند تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم گردید. با هدف افزایش کیفیت و مقدار تولید آهن اسفنجی و همچنین حل چالش‌های کنترلی فرایند احیای مستقیم، ویژگی‌هایی نظیر تخمین آنلاین درجه فلزشدگی و مقدار کربن آهن اسفنجی، اندازه‌گیری دانه‌بندی و مشخصات فیزیکی گندله و آهن اسفنجی، پیش‌بینی رخدادهای آنبالانسی توزیع دمای کوره و کلاسترینگ و همچنین پیش‌بینی تغییر مشخصات ریفورمر و گاز احیایی (دما، نرخ جریان و نسبت) در این نرم‌افزار با موفقیت توسعه داده شد.

با رشد و ارتقای دانش فنی راشا در به‌کارگیری فناوری‌های نوین در فرایندهای تولید زنجیره آهن و فولاد، تیم هوشمندی راشا نیز بزرگتر شد و امروز مفتخریم که تیم ما متشکل از نخبگان هوش مصنوعی و علم داده در کنار متخصصان و خبرگان صنعت آماده ارائه خدمات و مشاوره به صنایع معدنی و فولادسازی مانند تدوین استراتژی جامع و نقشه راه صنایع معدنی و فولادسازی جهت تحقق نسل چهارم صنعت می‌باشد.

شرکت راشا با رسالت مرجعیت فناوری در صنایع معدنی و فولادی راه خود را در به کارگیری فناوری‌های نسل چهارم صنعت در این صنایع با پروژه‌های فعالی نظیر هوشمندسازی فرایندهای فراوری، گندله‌سازی، ذوب با کوره قوس الکتریکی و واحدهای اکسیژن ادامه می‌دهد تا بتواند نقش خود را در ارتقای جایگاه، افزایش رقابت‌پذیری، بهره‌وری و پایداری صنایع معدنی و فولادی کشور عزیزمان ایران ایفا کند.

0
تاریخ ثبت:1402/10/25
تاریخ ویرایش:1402/10/25
موضوع: عمومی
تعداد بازدید:65


تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.