کاوشگران صنایع معدنی راشا
کاوشگران صنایع معدنی راشا

خبر

مشکل جدی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری صنایع معدنی است

مشکل جدی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری صنایع معدنی است
1402/09/08 اخبار عمومی 172



مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا معتقد است: امروز مشکل جدی دانش بنیان ها در صنایع معدنی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری و بومی‌سازی تکنولوژی به ویژه برای فعالیت‌هایی است که ریسک بالایی دارند و زمان‌بر هستند.

 

مقداد ملکی توضیح داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی شرکت‌هایی که برای توسعه فناوری و کارهای عمیق پژوهشی ویژه برای شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی انجام می دهند، بسیار محدود و ناکافی است.

 

شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت شماری از بزرگترین شرکت های معدنی و فولادی در شهریور ماه ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد.

 

ملکی افزود: پروژه های پژوهشی و توسعه فناوری مرتبط با صنایع معدنی مسیر طولانی چندساله و هزینه های سنگین تا چند ده میلیارد تومان را دارند و صندوق‌های ایجاد شده در این زمینه، قادر به پاسخگویی متناسب نیستند.

 

وی خاطر نشان ساخت: توسعه صنعت فولاد کشور ، تامین خوراک این صنایع را مورد توجه جدی قرار داده که بهره گیری از فناوری به منظور استفاده از آهن با عیار پایین ، یک نیاز جدی است.

 

موضوع سنگ آهن با عیار کم یا هماتیت‌های خاص در شرایطی که منابع سنگ آهن مگنتیت در کشور کم شده و در عین حال معادن هماتیت زیادی وجود دارد، نیازمند راهکار اجرایی است.

 

به گفته ملکی ، جوان های متخصص کشور در مرحله آزمایشگاهی، به چگونگی بهره گیری از هماتیت ها دست یافته اند ، اما برای عملیاتی و اجرایی سازی این مهم که ریسک زیادی دارد و هزینه ای بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت، به کمک و حمایت نیاز است.

 

ملکی یاداور شد: شکل گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری یک گام موثر برای حمایت از دانش بنیان‌ها محسوب می شود، اما صنایع معدنی بزرگ و نیازهای پژوهشی و فناوری این بخش باید با نگرش متفاوتی توسط صندوق پژوهش و فناوری مورد توجه قرار گیرند.

 

وی گفت: بنابر اطلاعات موجود، خروجی صندوق پژوهش و فناوری بیشتر صدور ضمانت نامه های بانکی است ، در حالی که هدف از شکل گیری این صندوق ، سرفصل دیگری است و باید به آن توجه شود.

 

ملکی در بخش دیگر این گفت وگو یاداور شد، سازمان ایمیدرو به عنوان سازمان بالادستی صنایع معدنی محسوب می شود و نسبت به شکل گیری تشکیلات ایمینو، یونیدرو و مرکز هوشمندی و… مبادرت ورزیده، اما انتظار می رود ، نسبت به روند فعالیت این زیر‌مجموعه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد و موجب شتاب بخشیدن بیشتر و حرکت رو به جلوی آنها شود.

 

ملکی خواستار آن شد که سازمان ایمیدرو نسبت به معرفی شرکت های دانش بنیان و فناور نظیر کاوشگران صنایع معدنی راشا به تمامی صنایع معدنی کشور جهت استفاده از دستاوردهای آنان، اقدام نماید و در واقع حمایت معنوی از شرکت های دانش بنیان را اجرایی سازد.

 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در بخش پایانی این گفت و گو خواستار پیاده‌سازی قانون ترک تشریفات در مناقصه‌ها برای دانش‌بنیان‌ها شد و افزود، انتظار می‌رود این موضوع مورد پذیرش نهادهای نظارتی واقع شود تا بدین ترتیب بروکراسی حذف شود و شرکت‌های فناور بتوانند به راحتی به صنایع بزرگ کشور خدمت‌رسانی کنند.

یادآور می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به همراه چند شرکت سرمایه‌پذیر خود از جمله گل گهر، گهرزمین، ارفع، خراسان، چادر ملو و صبانور با توجه به مشکلات موجود در معدن و صنایع معدنی و پتانسیل نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای برقراری ارتباط مؤثر بین این دو حوزه، تصمیم به تاسیس شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گرفتند.

شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در چارچوب حمایت، بکارگیری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی،صنعتی و ایده‌های فناورانه گام برمی دارد و توانمندترین حلقه ارتباط موثر بین پژوهش،فناوری و صنعت محسوب می شود.

 

منبع: دنیای معدن

تاریخ ثبت:1402/09/08
تاریخ ویرایش:1402/09/11
موضوع: اخبار عمومی
تعداد بازدید:172

تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.